سپیدار       Sepidaar

سپیدار Sepidaar

در این هوا، چه نفس ها، پر آتش است و خوش است
سپیدار       Sepidaar

سپیدار Sepidaar

در این هوا، چه نفس ها، پر آتش است و خوش است

دروغی مصلحت آمیز به... تا راستی فتنه انگیز!

راستی! بهار اومده ها؟ تو فرصت کردی بهش سلام بدی یا نهسلام، حال و احوال؟ چطوری؟ سرحال هستی! آره بابا منظورم خود تو هستی... خود خودت... به کس دیگه ای فکر نکن... دو نفری داریم گپ می زنیم.... آهان... مثل این که یه مشکلاتی داری... خیلی خب ... سخت نگیر... مگه می شه زندگی بدون مشکل باشه... من خودم الان که دارم با تو حرف می زنم کلی مشکلات دارم برا خودم... ولی خوبی اش اینه که چون خیلی زیاد شدن... دیگه من هم بهشون فکر نمی کنم... آره دیگه... این هم یه جورش هست!

راستی!... روزهای آخر سال چطوره؟ امسال اسفند خیلی بهاری بود نه؟ بوی بهار نیمه دوم اسفند رو که کامل پر کرده بود. این روزهای آخر سال هم که دیگه طبیعت خودش رو انداخته تو بغل بهار... یه صفایی می کنن با هم... امان از این خدای به این شوخ و شنگی!

دلم برات بگه که ... امروز صبحی داشتم فکر می کردم که چقدر این سعدی آدم متوجهی بوده! چقدر شده که یه دروغ ساده منشاء کلی خیر و برکت شده و چقدر شده که یه حرف راست، باعث و بانی کلی فتنه و دردسر و تنفر بین آدم ها. خلاصه سعدی خیلی خوبه... و خوب تر اینه که سعدی مال ما ایرونی هاست... حالا اگه سال می یاد و می ره یه بار هم به گلستان و بوستانش سر نمی زنیم... این دیگه خیلی بده!

بعد فکر کردم که این جمله ای که سعدی گفته می تونه یه الگو باشه برا سبک سنگین کردن خیلی از رفتارهای دیگه آدمها. مثلا می شه این جمله رو هم از روی اون ساخت (و البته خیلی جمله های دیگه که فعلا کاری باهاشون نداریم... شما خودتون بسازین):

(حرافی بده اما) سکوتی فتنه انگیز صد پله بدتر است از حرف زدنی از سر خیرخواهی!

یکی از دوستام... که دست بر قضا یه وقت هایی خیلی سخنگو! هست... می گفت: من از بعضی آدم هایی که همیشه ساکت اند، حس خوبی ندارم... چون به نظرم اونها وقتی ساکت ان دارن برا بیچاره کردن بقیه نقشه می کشن!!!

خب این هم یه حرفی هست برا خودش... می دونید چرا؟ الان می گم.بهار رو باید به استقبالش رفت... باید براش تشریفات چید... خونه تکونی کردی یا نه

ببینید پرحرفی بده اما یه گروهی از آدم ها هستن... که هیچ حرفی نمی زنن... مگه این که حتما یه نفعی برا موقعیت دنیاشون داشته باشه ... برا اینطور آدم ها، این مهم نیست که چه حرفی حق هست یا باطل، درست هست یا غلط... مهم نیست که حرف حق رو باید زد حتی اگه موقعیتی از زندگی مادی رو به خطر بندازه... قضاوت دور از وجدان نباید کرد... حتی اگه مستلزم از دست دادن امتیازی دنیایی باشه ... تنها قاعده ای رو که بهش معتقدند این هست که حرف رو... حق یا باطل... درست یا غلط... منصفانه یا ظالمانه... وقتی بزن که برا خودت یه نفعی داشته باشه... این جور آدم های عجیب الخلقه حتی حاضر نیستند یه حرف حق رو وقتی که ضرری هم براشون نداره بزنن...!! می گه: نع اگه نفعی نداشت بهتره نزنیم و برعکس! این هست که اینجور آدم ها، امامزاده هایی هستن که ممکنه کور کنن... اما حتما شفا نمی دن...

می بینه که با گفتن چندتا جمله می تونه از یه فتنه جلوگیری کنه... باعث آرامش آدم هایی بشه که حتی بهشون مدیون هست... اما خب چون نفعی نداره... برا چی بزنه... شاید ضرر داشت!؟! رفتار این عجایب خلقت بی شباهت به کار اون حاج آقای خسیسی نیست که شب ها که می خواست بخوابه... یه لیوان خالی می ذاشت بالاسرش. اگه می گفتن این لیوان برا چی هست، می گفت: شاید شب تشنه مون شد خواستیم آب بخوریم... و وقتی می گفتن پس پارچ آب کو؟ می گفت:‌ حالا از کجا معلوم که تشنه مون بشه... بیخودی آب رو هدر بدیم که چی!!!؟ اینها هم بیخودی حرفشون رو خرج نمی کنن... یه جوری خرج می کنن که سه لا پهنا ازش پول در بیاد!!

یا مثلا می شه این جمله رو هم از سعدی الهام گرفت:

(عصبانیت و داد و بیداد خیلی بده اما) داد و فریاد و کج خلقی از سر خیرخواهی به ... تا آرامشی از سر شیطنت!

آدم هایی هستن که تو عمرشون همه اش داد می زنن... هیچکس تا حالا روی خوش و کلام شیرین از اینها نشنیده! انصافا خیلی بده... آدم متاسف می شه اگه خودش یا کس دیگه ای اینطوری باشه، چون وقتی اینطوری هستیم، همه دادو بیداد هامون از سر خودخواهی و حب نفس است... اما آدم هایی هم هستن که تو عمرشون حتی یک بار هم از استعداد خدادادی دادزدن و عصبانی شدن، اون هم وقتی ناروایی در حق کسی روا داشته می شه، استفاده نمی کنن... به نظر من از اینجور آدم ها باید فرار کرد!!

آخ که آدم می خواد همه اون نیاکان رو ماچ کنه که نوروز رو گذاشتن روز اول بهاردر قیاس با این آدم های خوش خلق و آروم!! آدم باید قربون اون آدم هایی بره که وقتی یه ناروایی رو در حق یه بنده خدا می بینن، داد می زنن... عصبانی و آشفته می شن... حالا درست، کی هست که ندونه اگه بدون داد و بیداد بشه مسئله رو حل کرد بهتره... کی هست که ندونه که داد زدن گوش و ذهن بقیه رو آزار می ده... شخصیت داد زننده رو از پرستیژ پاستوریزه ای که داره می ندازه! حتی ممکنه سکته قلبی بیاره و آدم رو بفرسته بغل دست بقیه اجداد خدا بیامرز اش!!؟

حرف ام اینه که آدم باید آدمی صفت باشه... هم از خوش خلقی اش استفاده کنه، هم از تندخویی اش... هم از سکوتش، هم از فریادش. هم وقتی به خودش ظلم می شه، هم بیشتر وقتی به دیگری ظلم می شه!

آره... من اینجوری فکر می کنم، شما چی فکر می کنید؟

نظرات 10 + ارسال نظر
افشین پرورش شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 09:45 http://PEGASHINE.BLOGFA.COM

سلام اقای دکتر
هرچی می خوام بگم جاش اینجا نیست و باید حضوری گفت
تماس می گیرم
اما من هنوز در حیرتم از کاری که کردید

مرتضی نوروزی شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 15:53 http://m-norouzi.blogfa.com

سلام دکتر!
از فرصت استفاده می کنم و سال نو را به شما و خانواده محترم تبریک می گم . امیدوارم سال جدید همراه با موفقیت های روز افزون برای شما باشه . در پناه حق باشید . یا علی مدد . مرتضی نوروزی / شانا

سلام آقای نوروزی... حال و احوال؟
من هم برای شما بهترین آرزوها رو دارم... نوروز تان سرشار از سبزی و شادی و سال نو مبارک

[ بدون نام ] شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 17:46

سلام سپیدار عزیز....
من هم اینطوری فکر میکنم ولی متاسفانه دیگه فکر میکنم کسی این رفتار ها را نپسنده.... امیدوارم همه ما که ادعا یمان مرید علی (ع) بودنه ...اینقدر به فکر منصب هایمان نباشیم و به حق بگوییم.
یا علی

آرش سیف زاده شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 21:18

سلام حقیقتش من با ملایمت اغلب نتیجه گرفتم. اما گاهی اوقات با بعضیها روبروئی که منطقشان زور است. اشتباه نکنید.در این مورد هم با ملایمت نتیجه بهتری میتوان گرفت. تنها موردی که ملایمت به خشم بدل میشود برخورد با نادانانی است که خود را دانا ترین می دانند. آن زمان انسان حداقل برای احترام به خودش هم که شده چاره ای جز خشم ندارد. عکسهای گلهای بهاری هم جالب بود. بهار و سال نو مبارک. بهاری باشید.

محمد یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 00:09 http://www.lendehcity.blogfa.com

سلام
پیشاپیش عید سعید باستانی نوروز را به شما وخانواده محترم وهمه فرزندانتان در دانشکده خبر تبریک وتهنیت عرض می کنم.







سلام محمد... من و سپیدار هم برای تو، نوروزی خوش و سالی سرشار از شادی و سرفرازی آرزو داریم... سال نو مبارک

مونا دوستی برای تمام فصول یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 09:50 http://robo-memol.blogsky.com

دینگ دینگ
سلام
دوباره سر فرصت یک نگاه روش میندازم فقط اولاشو خوندم
موفق باشید
ما رو هم فراموش نکنید
بای

مطهره شفیعی یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 11:09 http://www.gozarezaman.blogfa.com

سلام استاد
من هم سال نو را خدمت شما و خانواده محترمتان تبریک می‌گم.
استاد به راستی فکر می‌کنید تو این دنیای به هم ریخته امروز فرصتی هم برای فکر کردن به رفتارامون داریم.این شرایطه که از ما انسان‌های خوش خلق،بد خلق یا عصبی و مهربون می‌سازه . خوشحال می‌شم به وبلاگ منم سر بزنید

مینا یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 11:24 http://telegrafkhane.persianblog

خیلی وقته دوست دارم یکی حالم بپرسه اتفاقا غم و غصم زیاده ممنون دکتر.
سال نو تون مبارک.

فرشاد یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 12:44 http://www.mahdipour.parsiblog.com

آقای دکتر! سلام
نامه‌تان را که خواندم (در وبلاگ جواد منتظری) خیلی شوکه شدم؛ حدس‌هایی می‌زدم و چیزهایی شنیده بودم٬ ولی فکر نمی‌کردم اوضاع اینقدر قمر در عقرب باشد. به قول بزرگترا: الخیر فی ماوقع...

دوست شما سه‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 11:50

اقای دکتر عزیز این اقای پرورش هم شما را گرفته بعید از شما که اون بتونه شما را شیر کنه عصبانی کنه و....

نگران نباشید... خیر است (حله)... راستی اسم شریف؟؟
حالا شما آرامش خودتون رو برا این قبیل نگرانی ها به هم نزنید... لابد کارهای مهمتری دارین شما که باید به اونها برسین... فکر کنم شما با آرامش بهتر به نتیجه دلخواه تان می رسید... ان شاالله من بیهوده عصبانی نخواهم شد.... نوروز مبارک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد